Un film dezgustator care m-a scarbit si care mi-a facut sila de faptul ca sunt roman.
Fiecare premiu luat de 432 ma dezgusta, fiecare articol in presa care slaveste acest film si pe “geniul” din spatele lui.
Zeci de campanii de imagine, cu bugete de zeci de milioane de euro facute pentru imbunatatirea imaginii Romaniei in lume nu vor putea schimba perceptia indusa de acest film pretutindeni in lume.
Asta de brand de tara, asta da export cultural … Propun Presedintelui Romaniei sa il decoreze pe Cristian Mungiu pentru uriasa sa contributie “culturala” si pentru serviciile aduse statului.







13 comentarii
papsy says:
Jan 8, 2008
Complet de acord cu tine. Chiar discutam cu niste prieteni dupa ce am vazut aceasta “capodopera” ca aproape toate filmele romanesti dupa ’89 arata cat de urat si nasol e in Romania. 432 e pe post de “cireasa dupa tort”. Tare as vrea sa vad un film rommanesc frumos si vesel.
Alex says:
Jan 8, 2008
Evident, este o parere personala…Intr-adevar, filmul nu mi s-a parut extraordinar dar… Pe de alta parte, faptul ca 432 a luat `n` premii, a adus renume Romaniei. Pentru cine este interesat, vede ca actiunea se petrece acum 20 de ani. S-au schimbat multe de atunci. Eu consider ca filmul a facut o favoare Romaniei si ca macar asa a auzit lumea de noi, prin intermediul Cannes, Fest. de la Venetia sau Berlin, cele mai bune in opinia mea.
Marius Pahomi says:
Jan 8, 2008
Papsy: asta e si parerea mea. 432 nu mi se pare cu nimic mai presus decat alte filme romanesti de dupa revolutie: aceeasi atmosfera apasatoare, fatalista, aceeasi societate denaturata guvernata de manelisti si curve, corupta pana in maduva oaselor si dezgustatoare.
Alex: 432 a adus renumele Romaniei pentru realitatea sociala socanta. Oamenii aia nu disting intre Romania de acum 20 de ani si Romania de azi.
mirela says:
Jan 8, 2008
Nimeni nu te impiedica sa faci un film frumos si dragalas despre jepuri si fotomodele.
Asteptam premiile.
orlando says:
Jan 8, 2008
Marius,
nu am vazut filmul dar actiunea nu se petrece inainte de 89? nu e vorba de Romania comunista?
Marius Pahomi says:
Jan 8, 2008
Orlando: actiunea e inainte de 89, in romania comunista in care avortul era interzis. De film ziceam ca e facut dupa 89
In mare una face avort (in luna a 4-a) si nu are suficienti bani, asa ca ea si prietena ei cea mai buna (care avea si o relatie stabila cu un student la medicina provenit dintr-o familie de medici) liciteaza celui care face avortul (un looser) cate un f**** care sa acopere diferenta de bani.
Urmeaza f**** si scena cand gabitza se spala in cada la p*** scarbita.
Avortul nu este chirurgical iar procedura este absolut dezgustatoare.
Avortonul este aruncat apoi de la ultimul etaj pe cosul de gunoi.
Totul se termina cu o ciorba ieftina …
Ideea era ca strainii nu disting intre Romania ceausista si romania manelista … atmosfera prezentate in filmele de dupa 89 e aceeasi: infecta.
Theo M. says:
Jan 9, 2008
Iti impartasesc parte din opinie. Mi-am exprimat-o si eu intr-un mod diferit la un moment dat ca mai apoi sa-mi ajunga la urechi gandurile unor europeni dintr-o tara foarte vestica: “Dar la voi in tara nu se scrie despre anticonceptionale? N-ar trebui ca femeile sa fie educate in acest sens?” …deci cam asta au inteles ei din film. Inclusiv faptul ca actiunea se petrece in Romania, in zilele noastre. Frumos, nu?
limpede says:
Jan 9, 2008
Esti printre putinele persoane care critica filmul asta (desigur in afara celor in directa concurenta cu Mungiu) si chiar sunt surprins sa observ ca ai dreptate. Eu nu am privit filmul si impactul lui asupra occidentului din unghiul asta. E un film socant despre o realitate mizerabila in care a trebuit sa traim.
Spun ca ai dreptate pentru ca noi vedem filmul cu ochiul romanului dar occidentalul care uneori in ignoranta lui nu stie nici unde se afla tara lui pe harta, e normal sa nu faca diferenta intre Romania din film si cea de azi. Zilele trecute ministerul educatiei italian se arata surprins ca 2/3 dintre elevii lor nu stiu de ce apune sau rasare soarele.
orlando says:
Jan 12, 2008
avem opinii diferite, daca cel care priveste filmul e un ignorant si nu remarca faptul ca e vorba de o Romanie comunista, de acum 20 de ani, acest lucru nu poate fi reprosat regizorului. Ar insemna sa acuzam o gramada de regizori, inclusiv pe Lucas, pentru ca desi a spus la inceputul filmului “A Long Time Ago in a Galaxy Far, Far Away” e vinovat ca planeta Tatooine nu a fost descoperita pana in prezent. Comparatia e fortata intentionat.
Marius Pahomi says:
Jan 12, 2008
Cel care priveste filmul nu stie despre Romania decat prin filme de genul asta, prin stirile despre crimele / jafuri comise de romani in tara lui, prin cersetorii / tiganii care s-au dus in tara lui la produs.
M-am simtit extrem de discrimnat in afara Romaniei si cred ca astfel de filme au o contributie puternica asupra imaginii deplorabile pe care au au romanii in lume.
Ai fi surpins cate stiu strainii despre Romania: Ceausescu, Dracula, tigani, mizerie, saracie, hoti, crime, curve … si cam atat.
Dupa aia vine filmul romanesc 432 si face lumina …
orlando says:
Jan 14, 2008
Marius,
e vorba de aceeasi oameni care, in 2008, nu fac diferenta intre Budapeste si Bucuresti, in secolul in care pe internet gaseste informatii instant. dar e mai simplu sa vorbesti din auzite decat sa te informezi, eventual sa faci si pe interesantul. Eu daca vreau sa stiu si altceva despre Botswana, in afara de faptul ca moneda lor este numita “pula” care inseamna “ploaie”, in limba lor, caut pe internet si ma informez. Si da, imi mentin parerea, nu Mungiu trebuie blamat, in nici un caz. cum e o tara libera cred ca putem trai cu ideea ca avem pareri diferite
alexsandru says:
Jan 20, 2008
Pahomi.Pahomi!…esti cam amarat bietul de tine…da’…uite ca-ti mai pica, de la unu’ de la altu’ cate-o vorba (“de duh” ce-i drept!),care-ti mai alin(t)a…”sila” aia maaare-mare de to(n)t, nu-i asa?…Ei,lasa,c-o sa fie bine si pe ulita ta…simt,ai sa “nascocesti”(intelege:”produci”!)acusica TU un OPUS…de-o sa tai respiratia patriei-tale!!! wow,wow!…
Fedra says:
Jan 24, 2008
Sunt socata. Dragilor, voua va sunt straine probleme care si-au gasit solutionarea cam acum o suta si ceva de ani. Sa va explic simplu: filmul este o arta (poate ati auzit asta si pe la orele de literatura din clasa a noua). Daca e arta, e voie sa vorbesti despre ce vrei tu. chiar si despre avorturi, despre gandaci, avortoni aruncati pe geam, sticle goale. ORICE.
Scopul unui film de arta nu este sa promoveze o tara. Nu-l confundati cu brandingul. Insa premiile pe care le obtine, ele da, promoveaza cultura unei tari. Poate ca strainii aia, dupa ce vad 432, nu vor fi tentati sa vina in Romania ca turisti, dar vor fi tentati sa vada un al doilea film romanesc. Si atunci si-a implinit misiunea cu brio.