Am remarcat in ultima perioada un fenomen: o serie blogerii prezenti la orice eveniment, scriind despre orice vor agentiile de PR care ii invita sa scrie, fie ca e eveniment IT, fie ca se lanseaza o bere, fie ca e o campanie pentru o pizzerie sau un film, ei sunt mereu acolo.
Discutam cu cineva si-mi spunea ca sunt echivalentul ziaristilor care alergau pe la conferintele de presa dupa vreun piscot moca. S-a schimbat doar suportul pe care scriu, comportamentul e similar.
Imi aduc aminte ca scria Vali undeva, am cautat si nu mai gasesc exact postul, despre faptul ca se bucura ca e in Brasov si se poate concentra pe scris si e ocrotit de tentatia de a da cu subsemnatul pe la orice eveniment.
Cred ca oricat de bine ai scrie ca blogger, oricat de talentat ai fii, nu poti sa fii credibil avand un astfel de comportament. Ai nevoie de o oarecare coloana vertebrala.
Stiu, e misto sa intri moca la un film, sa primesti un telefon in teste sau cadou, sa comanzi pizza moca sau sa lauzi nu stiu ce eveniment sau bere. Numai ca pe termen mediu si lung iti pierzi orice credibilitate pentru ca devii mult prea comercial.
In loc sa decizi tu care este subiectul si ceea ce este important si relevant, acest lucru va fi decis de “prietenii” de la PR pe care nu e bine sa ii refuzi ca relatiile se construiesc greu. Nu mai zic cum se potriveste treaba asta intre cate doua traduceri de articole de pe afara sau intre doua comunicate de presa …







37 comentarii
Adrian says:
Nov 11, 2011
Sunt curios cate reactii o sa starneasca postul asta. Cel mai probabil zero, se va merge pe ‘burta’. Am stat ani intregi pe langa ‘piscotarii’ din presa, uitandu-ma cu jena cat de dizgratiosi sunt si cat de rau fac breslei in sine. Iar acum, ai dreptate, se repeta cu totul, doar suportul e altul. Mai trist e ca s-a format un fel de mica mafie, o gasca in care nu se intra decat cu aprobarea marilor capetenii. Sunt curios cum isi vor evalua singuri abordarea dupa cativa ani…
Radiografia blogosferei româneşti pe scurt | MihaelaPană says:
Nov 11, 2011
[...] mai apărut o părere despre bloggerii comerciali, cu care sunt perfect de acord. [...]
Marius Sescu says:
Nov 11, 2011
Ai omis să precizezi un lucru. Fiecare blogger poate alege dacă participă sa nu la eveniment, dacă scrie sau nu despre un anumit subiect. Dacă el crede că subiectul nu se pupă ce ceea ce ar vrea cititorii lui să citească nu scrie. Altfel, nici campania respectivă nu va avea impactul scontat. Ideea e să potrivești bloggerii cu acele branduri despre care scriu deja, să existe o legătură între audiență și produsul sau serviciul menționat.
Marius says:
Nov 12, 2011
Marius, eu nu am omis nimic. Mai degraba nu ai inteles tu exact ce am vrut eu sa zic
ruxa says:
Nov 11, 2011
dar ce anume te face sa crezi ca pe cititorii de bloguri nu i’ar interesa o cronica de film sau cum e experienta folosirii unui telefon ori a altuia?
(iar cei care traduc articole sau se multumesc cu redarea comunicatelor de presa nu au prea multi cititori oricum)
Marius says:
Nov 12, 2011
Nu am zis ca nu i-ar interesa o cronica de film sau experienta unui telefon ori a altuia. Poate ca nu sau poate ca da.
Ce nu mi se pare mie normal e ca prietenii de la PR sa decida ce e important pentru audienta unui blogger.
Cand scrii mereu cand vor si ce vor “prietenii” de la PR si cand o parte consistenta a continutului blogului tau e material de PR cred ca ai o problema.
ruxa says:
Nov 12, 2011
daca asta cu prietenii de la PR era ideea articolului, atunci ai facut un ocol marisor pana la ea
eu m’am referit cu precadere la penultimul paragraf, fiindca nu pricep de ce redarea unor experiente (fie ele si pozitive) cu un brand sau altul dauneaza credibilitatii, cu atat mai mult cu cat poate unii aleg sa scrie doar despre branduri si/sau proiecte pe care chiar le apreciaza.
cat despre piscotari… vai de PRii care se multumesc cu sa ceva in numele clientului
emi says:
Nov 11, 2011
Am mai auzit vrajala asta cu bloggarii potriviti pe campanii si bloggari care refuza sa scrie nu stiu ce. Sunt jurnalist si vad ca bloggarii sunt mereu aceeasi (in cazul in care agentia sau PR-ul are o deschidere catre acest new media shit), deja cunoscand moacele, sunt convins ca nimeni nu selecteaza nimic. Cat despre refuzat, hai ma nene, e foamea mare…
Alex Mihăileanu says:
Nov 12, 2011
@EMI: sper, din tot sufletul, ca nu esti jurnalist. Altfel, e trist. Si n-are treaba cu subiectul in sine, ci cu faptul ca nu stii cind se scrie “aceiasi” si cind se scrie “aceeasi”. Faci breasla de rusine. Altfel, pe subiect, eu nu zic ca n-ai dreptate.
Dan says:
Nov 11, 2011
Fix, dar FIX la ideea de noii piscotari ma gandeam azi dimineata!!! Exact! Aceeasi, peste tot. In loc de piscoturi, oua umplute si salatini, acum se dau bere, karaoke si “petreceri”.
Dupa panarama cu vodafonu si aifonu ma gandeam cati se vor intoarce dupa mega-ultra parteeh la telefoanele lor cu android sau blackberry-uri sau oricare ar fi ele, numai iphone4s nu, de pe orange sau cosmote… oh, the irony!
un blogger says:
Nov 12, 2011
http://www.valipetcu.com/2010/over-exposure.html
Marius says:
Nov 13, 2011
Si articolul in romana?
George says:
Nov 12, 2011
Zic și eu, consumator de bloguri. N-am o problemă cu cei care se duc peste tot, dacă au timp. Și cred că dacă a primit un pișcot, ăla nu e gratis, deci trebuie să presteze bloggerul.
Dar am o problemă cu cei care își pervertesc agenda editorială și uită să scrie de-ale lor. Pe vremuri, când mai exista presă scrisă, ziarele de anunțuri le citeam doar când aveam nevoie de ceva. Așa devin unele foste bloguri: gazete de anunțuri comerciale și mulți mi-au dispărut din feedreader. Și le voi citi doar când mă interesează să cumpăr ceva. Scria recent și Cristi Manafu, dacă țin bine minte, despre procentul de articole proprii față de cele comerciale.
E cam ca în vechea presă: exista un procent de pagină care să fie ocupat de reclame și, pentru un bun motiv, nu îl depășeai.
Bref, dacă au timp să scrie despre toate filmele și lansările și excursiile șamd dar și să bage de 2-3 ori mai multe posturi necumpărate, e ok pentru mine. Dar asta presupune resurse, imaginație și puțin somn…
Traian A says:
Nov 12, 2011
Marius Sescu, bla bla bla bla bla. Te-am sters din google reader pentru ca eram satul sa bagi numai advertoriale si reclame catre profitshare. Cand o sa intelegi ca blogurile generaliste nu pot targeta o audienta specifica o sa poti oferi o mult mai buna si valabila consultanta pe marketing online. Pana atunci, spor la piscoturi!
Marius Sescu says:
Nov 12, 2011
@Traian – unde am spus eu că am un blog generalist? Ai văzut la mine articole despre sport, haine, cultivarea cânepei? Nu cred. Cât despre articolele plătite, pt fiecare articol plătit apar alte 5 pe care le scriu oricum. Chiar și cele plătite sunt tot despre lucruri din sfera mea de interes. Nu pun reclame profitshare, ci articole despre gadgeturi care îmi plac, la prețuri ok, cu linkuri către emag. Nu e nimeni obligat să cumpere. Dacă tu ai impresia că orice articol de pe un blog cu un link către un alt site în el e articol plătit e problema ta, nu e prima dată când aud aberații de genul ăsta.
Nimeni nu poate spune că e strict pasionat de un singur domeniu și scrie doar despre ăla. Eu sigur am mai multe pasiuni, mă interesează mai multe domenii.
Dacă erai nemulțumit de ceva emailul meu era pe blog. În rest ce spuneam în 2008 e valabil și acum, cititorii vor să citească articole de calitate dar să nu plătească pentru ele, iar boggerii sunt criticați dacă acceptă să facă și bani din blogging, nu doar mulțumiri.
Haters gonna hate – http://mariussescu.ro/2008/12/daca-isi-pune-reclame-pe-blog-nu-il-mai-citesc/
@pahomi – un plugin de Subscribe to comments se poate?
Marius says:
Nov 13, 2011
Gata sefu, s-a rezolvat
Razvan Mihalcea says:
Nov 12, 2011
Blogger comercial sau nu… banii vor vorbi mereu pana vor disparea. Dar cat de inteligent va fi cel care se va prezenta la evenimente si cat de bine va sti sa integreze articole pe blogul sau fara sa lezeze creierul cititorilor sai, sau sa aiba un comportament modest, tine de educatie, bun simt, dar si de pasiunile si idealurile fiecarui blogger…
nihasa says:
Nov 12, 2011
Marius am inceput sa iti scriu un comentariu ce pana la urma a devenit articol pe blog
http://www.nihasa.ro/2011/11/pana-la-urma-ce-naiba-inseamna-blogger.html
esy72bj says:
Nov 12, 2011
@nihasa, am citit ce ai scris pe blogul tau despre asta. Inafara faptului ca este foarte stufos, nu faci decat sa te invarti in cerc , spunand in sute de cuvinte ce se putea concluziona in maxim doua fraze.
Adevarul se poate exprima in cateva cuvinte simple. Cand incepem sa jucam alba-neagra si sa o smenarim verbal , incercam de fapt sa cream o perdea de fum plina de detalii insignifiante iar prin distragere, sa ascundem ce era evident.
In cateva saptamani de citit bloguri si de twitter m-am edificat in ce priveste si media-socialul din RO :
- este o gargauneala si un fripturism crunt in media-social ca si in societatea romaneasca in general.
- clicile sunt prezente in media-social mai dihai ca gastile in Ferentari.
- pupincurismul si lipsa de scrupule este omniprezenta si in acest mediu.
- aici nu-ti da nimeni cu lama pe fata , dar te umple de spam si gargara PR-istica.
Personal mi-e o lehamite…
E clar ca romanul ramane la fel, indiferent ca este online, offline sau la coada vacii de unde a venit in fata calculatorului si s-a transformat subit in om de media-social.
nihasa says:
Nov 13, 2011
E bine ca am bifat si social media dinromania in cateva saptamani
esy72bj says:
Nov 13, 2011
Stai linistit, nu e fizica cuantica.
Dincolo de o tona de cuvinte ce nu spun nimic, e simplista si foarte previzibila.
Nu-ti trebuie decenii de cercetare ca sa intelegi asta.
In plus: sarcasmul nu slujeste drept contraargument.
nihasa says:
Nov 13, 2011
Stiam eu ca asa se nasc expertii
ps. cred ca exista totusi o diferenta intre a intelege ceva si a formula o pertinenta si adevarata.
Marius Floama says:
Nov 12, 2011
Tot ce pot sa spun este BRAVO. pacat ca nu va avea insa nici un efect
acelasi lucru se va intampla in continuare!
Marius says:
Nov 13, 2011
Va avea efect pe termen mediu si lung, cand bloggerii in cauza isi vor pierde si audienta si credibilitatea.
Monica, Spada says:
Nov 12, 2011
Nu ştiu de ce unii nu sunt de acord, dar eu cred că nu te poţi asocia cu orice. Oamenii lucrează în mintea lor cu etichete – pasionaţii de maşini, oamenii din Buzău, pricepuţii în autoturisme şi experţii în produse bio. Aşa avem şi prietenii în mintea noastră şi aşa poate funcţiona şi industria asta
Marius says:
Nov 13, 2011
Da, fiecare blogger inteligent are o pozitionare si o strategie de diferentiere. Cand dai cu subsemnatu impreuna cu toata turma pe la toate evenimentele care exista, indiferent de domeniu de interes, si scrii mereu review-uri pozitive te pozitionezi clar ca piscotar.
Se gandesc si aia de la PR: bai pe cine sa chemam ca vine sigur, indiferent despre ce e vorba? Prietenul nostru Gigel!
Se face o masa critica de Gigei, evenimentul e de succes ca are expunere si comentarii elogiative. Gigel e happy ca e bagat in seama, bea si mananca moca, nu plateste cazarea, se simte important si de succes.
Vrea ca cei care l-au ivitat sa stie ca isi face treaba, vrea sa fie perceput ca foarte serios pentru a nu rata urmatoarea chestie impreuna cu ceilalti.
Vrea sa fie unul dintre ei. Dintre cei care i se par ca sunt bagati in seama, unul dintre putinii care cu adevarat conteaza.
Gigel isi traieste gloria! Si tine cu dintii sa nu piarda ceea ce si-a construit cu greu: statutul de piscotar
esy72bj says:
Nov 13, 2011
Exista precum am zis si mai sus adevarate “clici” de piscotari. Daca dai intr-unul striga toti.
Dupa ce m-am lamurit rapid care le este rostul inclusiv pe twitter, nu i-am mai urmarit .
Este cel mai simplu si mai bun lucru pe care il poti face .
Sper si eu ca pe viitor, asemenea “Gigei” sa-si piarda in timp credibilitatea si in consecinta audienta .
Pentru asta insa, cei ca tine trebuie sa readuca in discutie, periodic, astfel de realitati.
Altfel stim prea bine ca memoria romanului nu este punctul lui forte.
Opt ani de blogging » subiectiv.ro says:
Nov 13, 2011
[...] blogger care a făcut bani din blog, în România, vînzîndu-l, ce-i drept, unei edituri. Acum, o dăm în pişcotăreli şi înţelegem fiecare, cum îl duce bibilica, ce-i ăla blog, ce-s ăia bani din blog şi cînd [...]
un blogger says:
Nov 14, 2011
ESY72BJ, pare important ce spui tu. mai zi-ne.
esy72bj says:
Nov 14, 2011
poate ma scutesti.
daca inafara de caterinca demna de un pubertin cosos din fata blocului nu ai altceva de spus, mai bine te abtii.
ai ceva de zis coerent si argumentat? sau doar o arzi aiurea si nu sti cum sa te bagi in seama ?
un blogger says:
Nov 14, 2011
e ciudat sa imi ceri mie ceva ce tu nu ai.
cum zicea nihasa, in două zile ai aflat misterele universului.
ia vezi, ceva fizică atomică nu e pe masă?
esy72bj says:
Nov 14, 2011
Nu faci decat sa confirmi ce am zis eu mai sus, anticipand genul asta de reactie: Daca dai intr-unul striga toti.
Striga tu in continuare, genul asta de provocari sunt la fel de puerile ca si “dumele” ieftine pe care le ai in repertoriu.
“misterele universului” – ma faci sa rad
de unde atata mister…sunteti atat de previzibili!
un blogger says:
Nov 14, 2011
păi, tu n-ai dat în nici unul. şi nici nu strigă toţi.
doar ai spus nişte tâmpenii crase, din spatele anonimatului, ca orice curajos căruia ii e frica să nu pice in ridicol cu propriile păreri sau să fie nevoit să şi le justifice în faţa unora sau altora.
plin netul de curajoşi din ăstia, încă de prin 2002.
esy72bj says:
Dec 5, 2011
Din cate stiam se judeca faptele (in cazul in speta “ideile, parerile”) si nu persoana. In plus nu detin un blog.
Deci mai lasa-ma cu falsul argumet al identitatii si asumarii. Si cine esti tu de iti arogi dreptul de judecator calificand spusesele mele drept “tampenii crase” ? A, da…stiu acum…UN BLOGGER.M-am edificat. Iata cine imi vorbea de asumare.
In plus la ce valuri s-au facut pe tema asta , inseamna ca nu am aberat cand am vorbit de mizeria din online (pe care nu trebuie sa fi vreun initiat ca sa o sesizezi si amendezi verbal, ci doar un simplu cititor). http://www.simonatache.ro/2011/11/25/opriti-piscotareala-altfel-vreau-sa-cobor-din-online/
Care sunt tampeniile alea crase de care ma acuzi, cand ce spuneam pe 13-14.11 se regaseste in posturile unor bloggeri ca Simona Tache scrise pe 25.11?!
A deranjat ca am spus-o fara lipsa de modestie ca in cateva saptamani m-am lamurit si m-a ingretosat repede ce este in online?! Ce era atat de complicat de inteles?!
Era prea evident, nu-ti trebuiau scheme sau ochelari speciali sa vezi asta. E mult prea multa foame si tupeu ipocrit.
Monsters exist on web… » Invitati bloggari la evenimente! says:
Nov 15, 2011
[...] mai am de comentat 4 lucruri – Reacțiile oamenilor sunt pozitive – Tind să dau dreptate tipului ăsta – Încă un sfat pentru agenții – Când este vorba de evoluție, unii trebuie să moară și să [...]
Ce e un “pişcot” şi cât costă el? | hoinaru.ro - Un blog intr-un pahar cu apa says:
Nov 25, 2011
[...] că s-a pornit o campanie de banalizare, sau chiar vulgarizare a acestor “pişcoturi” (1, 2 şi ca reply - 3). Să subliniem doar că “pişcotul” nu e o variantă mai [...]
Se-apropie iarna! | bLog de constănţean 101%. Punct. says:
Nov 25, 2011
[...] aparţine, a fost dezvoltată după ce am citit două articole pe undeva similare, în speţă „Despre bloggeri comerciali” (Marius Pahomi) şi „Opriţi pişcotăreala, altfel vreau să cobor din online” (Simona [...]